Author Avatar
03/24/2021 | av Singlot
Slik velger du riktig format for annonsene dine

Det er ingen enkel oppgave å lage innhold for sosiale medier. Du har vanvittig kort tid på å stoppe tommel-scrollingen på, og dårlig innhold kan koste bedrifter tusenvis av kroner i bortkastede annonsekroner. En av de største feilene vi ser mange gjør, er å ikke passe på å ha annonsene sine i riktig format. Her er våre tips til hvordan du kan unngå feilformat, og få maksimalt ut av annonsene dine.

Sideforhold (størrelsen på formatet)

Sideforholdet (“aspect ratio” på engelsk) bestemmer vidden og høyden på et bilde eller en video. Hver plattform har en størrelse på formatet som er foretrukket, så dette kan være lurt å sjekke ut før man poster noe innhold. Et eksempel er dette bildet (overlay): Hvis vi skulle ha opprettet en annonse til Facebook eller Instagram Feed, ville vi har beskåret bildet til 1:1, det vil si et kvadrat.

Blog21 2
Pass på å ramme inn motivet du ønsker å formidle.

Om vi heller skal kjøre en Snapchat annonse eller en annonse på Instagram story, ville vi ha endret formatet til 9:16. Uansett hvilket innhold du ønsker å publisere, er det viktig å tenkte på at det passer inn i formatene vi har nevnt ovenfor.

Blog21 3

Et vertikalt format bør fokusere mer på motivet, så du får frem poenget du ønsker å formidle

Glem “one size fits all”. Legg heller innsatsen i å lage bilder og video til rett sideformat.

Videolengde

Video kan gi utrolig gode resultater som annonse, men du kan ikke bruke hvilken som helst video, og vær obs på lengden! Du har kun ett sekund på å fange oppmerksomheten, så det er derimot viktig å gripe muligheten mens du kan. Husk at du også bør holde deg til maks 10 sekunder, så pass på å formidle det du skal på denne korte tiden. Du kan komme unna med lengre videoer, men husk at jo lengre video - jo mer verdiskapende må videoen være for å holde på oppmerksomheten.

Undertekster

Over 80% av brukere på Instagram og Facebook bruker appen uten lyd - og når du kjører annonser som inneholder en voiceover eller en person som snakker, er det viktig å legge til undertekst. Det tar litt tid, men er verdt strevet. Du kan enten legge til undertekstene manuelt i et videoredigeringsprogram (f.eks CapCut eller iMovie), eller opprette en srt-fil som matcher de riktige tidspunktene underveis i videoen.

Et bonustips er å bruke riktig filtype. Det kan lønne seg å være på den sikre siden ved å lagre videoene dine i H.264 eller MPEG-4 fordi disse som regel bli gjenkjent på alle plattformer. Når vi tidligere har lagret videoer som andre filtyper, har vi opplevd at det ikke fungerer.

Det var alt for denne gang. Vi håper du har lært noe nytt eller at du fikk en liten oppdatering på noe du allerede kan fra før av.

Takk for at du tok deg tid til å lese, og spør oss gjerne om du lurer på noe!