Markedsføring på internett kan være krevende i seg selv. Det er mye som må tas i betraktning: Hvilken plattform som brukes, hvem målgruppen er og hvor i kjøpsprosessen man befinner seg. Det finnes et hjelpemiddel som kan forenkle livet som markedsfører, nemlig noe vi kaller for naming convention.
Naming convention er et sett med regler du bestemmer for å kunne navngi markedsføringstjenestene dine. For oss bidrar dette med å organisere markedsføringskampanjer, men for andre kan det bety god hjelp til den organiske postingen i sosiale medier. Det er med andre ord veldig allsidig!
Å ha en tydelig naming convention, vil kunne forbedre arbeidsflyten din, hjelpe deg med å lese resultatene bedre, samtidig som nye teammedlemmer kan hoppe rett inn i systemet.
Det finnes mange ulike måter å bruke naming convention, så det handler om å finne ut hva som fungerer best for deg. Det er viktig å huske på at metoden du benytter deg av skal kunne gi deg informasjon som vil lønne seg for deg og ditt bruk.
Det kan kanskje være litt forvirrende å finne ut hvordan du skal begynne, så vi tenkte derfor å dele vår egen naming convention.
Vi deler alltid inn vår naming convention inn i tre deler:
Mål (Objective/goal)
Publikum (Audience)
Annonse (Ad)
Du bestemmer deg
Mål (Objective/goal)
Her skriver vi navnet på kampanjen, målet vi har for den, måneden vi starter og et tall som viser til hvilken konverteringsfase kunden befinner seg i når vi når ut til dem (link til blogpost 4 - “always on”).
Publikum (Audience)
I denne delen skriver vi hvilket publikum vi ønsker å nå ut til i kampanjen og hvilken plattform vi markedsfører på. Det finnes mange ulike plattformer å velge mellom i dag, så dette har blitt et viktig punkt å notere seg.
Annonse (Ad)
I den tredje og siste delen sier vi noe om hvilken type annonse vi skal bruke, og det er flere grunner til at vi gjør dette. Vanligvis har man mer enn ett bilde eller én video, så det er viktig å merke annonsene riktig. En annen grunn er A/B-testing. Om du for eksempel kjører ulike videoer for det samme publikummet, vil det lønne seg å navngi hver video tydelig, slik at du senere vet hvilken som gjorde det best.
Hvordan å bygge en naming convention
For å illustrere vår naming convention, skal vi vise noen eksempler nedenfor. Se for deg en konverteringskampanje for Black Friday, hvor vi bruker et speilpublikum, plattformen vi bruker er Instagram stories, og hvor vi tester ut to ulike “creatives”, altså ulike bilder/videoer:
Blackfriday-conversion-nov-3 (campaign name, objective, month, funnel)
Blackfriday-IGS-LKvideo3 (campaign name, platform, audience)
Blackfriday-IGS-rediphone (campaign name, platform, creative 1)
Blackfriday-IGS-blackiphone (campaign name, platform, creative 2)
Da er det bare å sette i gang med å prøve ut din egen naming convention helt til du finner en som fungerer for deg. Ikke vær redd for å prøve deg frem slik at du føler deg komfortabel. Hvis du ikke er helt sikker på hvordan du gjør det, er det bare å kontakte oss, slik at vi kan diskutere det sammen. Vi hjelper deg mer enn gjerne.
Takk for at du tok deg tid til å lese!