I disse dager ser jeg mange som har måttet ta over markedsføringen for bedriften de jobber i, fordi bedriften har sagt opp avtaler med byråer for å spare penger. Er du en av disse, kanskje? Da anbefaler jeg deg å fortsette å lese, eller kan du se på denne videoen.
Dette kan være en overveldende og litt skummel oppgave å få i fanget, men det er heldigvis hjelp å få. Vi har satt sammen en liste over våre topp tips til hvordan du kan få mest mulig ut av annonsebudsjettene og skape verdi for kundene, samtidig som du sparer tid.
Her er våre topp tips:
Sett opp verdiskapende “evergreen” kampanjer
Det tar tid å lage nye kampanjer hele tiden, til alle ulike kanaler, og det er kanskje tid du ikke har akkurat nå. Lag heller et par få, skikkelig verdiskapende kampanjer, som kan brukes over lengre tid på alle kanaler. I stedet for å snakke om skolestart, snakk heller om hva slags aktiviteter man kan gjøre med barn i helgene - dette innholdet kan brukes over mye lengre tid og spare tid.
Bruk eksisterende og brukergenerert innhold
Kjørte dere en kampanje for en stund tilbake som fungerte bra? Dette innholdet med høy sannsynlighet brukes igjen. Sjekk også Instagram og Facebook, og bruk innhold fra kunder som har tagget dere (bare husk å spørre om lov!). Hva med å kjøre en konkurranse for å oppfordre til å poste bilder av produktet deres?
Samle data i et rapporteringsverktøy
Hvordan kan du kjøre gode kampanjer uten å vite hva slags resultater du får? Sett av litt tid til å samle data fra de ulike plattformene i f.eks. Google Datastudio Der kan du få oppdatert innsikt i resultater, og du kan flytte budsjettene til kanaler og kampanjer som fungerer best.
Spor dataene riktig
Hvis du tagger trafikken din riktig, men bruk av det vi kaller UTM koder og sporingspiksler, får du et bedre bilde av hvor kundene dine beveger seg og hvor du får best avkastning. Vi har laget mange andre videoer som forklarer hvordan du kan bruke UTM koder og piksler, bare sjekk profilen vår.
Automatisering er din venn
Bruk automatiske kampanjer og nyhetsbrev når du har mulighet. Hvis du har gjort en god jobb med tagging, vil du enkelt kunne sette opp retargeting kampanjer til besøkende på nettsiden, eller f.eks et nyhetsbrev med personlige anbefalinger som automatisk sendes til de beste kundene dine.
Var dette til hjelp? Vi poster nye videoer hver uke med tipps og triks for deg som jobber med markedsføring, så følg oss gjerne for å holde deg oppdatert. Vi tilbyr også gratis sparring om markedsføringen din der vi kan hjelpe med personlig rådgiving og strategi, så hvis du er interessert i dette er det bare å legge igjen en kommentar på denne videoen, eller sende oss en melding, så tar vi kontakt!
Husk at markedsføring kan virke overveldende i begynnelsen, men hvis du setter opp gode rutiner og strategier for deg selv, blir jobben mye enklere. Lykke til!