I disse dager er mange bedrifter nødt til å flytte markedsføring in-house, og legge ansvaret på en intern ansatt på grunn, på grunn av budsjettkutt. Men hva skjer hvis den ansatte mangler erfaring, eller ikke har tid til å holde resultatene like gode som et helt byrå-team klarte? Vi har satt sammen en serie med våre beste tips til hvordan du kan kjøre skikkelig god markedsføring, og samtidig unngå vanlige feil og problemer her.
I dag skal vi snakke om AB-testing. Kort sagt er det kunsten å teste ulike publikum, kampanjetyper, annonsetekster og liknende, og komme frem til den beste annonsen. Hvis man AB-tester riktig kan man skape fantastisk verdi, men hvis man gjør det feil risikerer man å kaste bort annonsebudsjetter.
Her er noen kjappe tips til å starte med AB testing:
Hold det enkelt
Det er lett å bli overveldet når man starter med AB-testing. Hold det enkelt i begynnelsen, og test en ting av gangen. Start gjerne med enkle ting slik som annonsetekster eller to forskjellige publikum. Når du har mer erfaring kan du f.eks teste å fokusere på to ulike fordeler/vinklinger mot det samme publikummet. Husk at målet er å skape så mye verdi for kunden som mulig.
Start smått, så oppskalerer du
En av de største fordelene med AB-testing er at du kan teste flere ulike kampanjer med små annonsebudsjetter, og deretter investere det meste av budsjettet i de som fungerte best. Det er en stor forskjell fra tradisjonelle kampanjer, som ikke hadde mulighet til å enkelt forhåndsteste hva som fungerte best.
Sett av testebudsjetter
Det er lett å glemme at selv små AB-testing fortsatt krever budsjetter, og det er derfor lurt å sette av et budsjett som du er villig til å risikere, i tillegg til det vanlige kampanjebudsjettet. Dette er fordi du alltid risikerer at deler av AB-testingen ikke fører til gode resultater, og derfor kan være bortkastet. Problemet er at du ikke vet hva som kommer til å fungere før du har startet kampanjen.
Ikke stopp ved sosiale medier
Gode markedsførere vet at AB-testing kan brukes i alle aspekter ved markedsføring, fra nyhetsbrev til landingssider. Alt kan AB-testes, fra timing mellom nyhetsbrev til bakgrunnsfarge på landingssider. De beste markedsførerene bruker AB-testing i alle typer markedsføring, fordi de vet at det kan føre til større verdiskaping for kunden, i tilleg til bedre utnyttelse av annonsebudsjett.
Jeg håper disse tipsene var til hjelp, og at det gir deg muligheten til å ta markedsføringen din til et nytt nivå. Vi ser for tiden mange frustrerte ansatte som ikke føler tiden eller erfaringen strekker til for å kjøre markedsføring, og når man ikke har budsjetter til å bruke byrået kan det være vanskelig å vite hvor man skal begynne. Vi mener at alle kan bli en god markedsfører, så lenge de får riktig rådgiving. Derfor har vi satt sammen en serie med bloggposter og videoer som har som mål å hjelpe deg å kjøre markedsføring like godt som et byrå, og samtidig unngå de vanligste nybegynnerfeilene. Hvis du ønsker å lese flere av tipsene våre, kan du lese våre andre bloggposter her.
Er du fortsatt på utkikk etter hjelp til markedsføringen din? Da kan du booke en gratis konsultasjon med oss, der vi hjelper deg å få oversikt over behovene dine, samt legge en plan for en skreddersydd kampanjestrategi. Ta kontakt i skjemaet under, så kommer vi tilbake til deg!