Å jobbe hjemmefra har blitt normalt i 2021, og overgangen fra påbud om hjemmekontor til frivillig hjemmekontor har for de fleste gått smertefritt. Og en undersøkelse av Oslo Met, etter oppdrag fra Arbeids- og sosialdepartementet, viser at hele 7 av ti ønsker å fortsette på hjemmekontor etter pandemien. Dette sier noe om hvor viktig det nå er å ha gode vaner og bra struktur på hjemmekontoret.
For å lykkes med å jobbe hjemmefra, må du skape deg en bunnsolid arbeidspraksis slik at du kan unngå utbrenthet og overarbeid. Her har vi samlet 5 tips til gode vaner på hjemmekontor, og hvordan du kan finne en god flyt i hverdagen på hjemmekontor.
1. Spar tid med en god og rutinert arbeidshverdag
Vi har arbeidet sammen med mange kunder som sitter på hjemmekontor, og ser at dette er den nye hverdagen for mange av oss. Og erfaringsmessig opplever vi at så lenge vi har rutinene og vanene på plass, vil dette være en gunstig arbeidsplass for mange.
For å spare tid er det viktig at du har en god arbeidsmoral. Ta jobben din seriøst, men ta også livet ditt på alvor. Du kan fortsatt være den som får barna av gårde på skolen, men komme i gang med arbeidsdagen din kl. 07:00. Da er du ferdig kl. 15:00 og rekker både og dra på butikken og gjøre klar middagen før klokken er blitt 16:00!
Her er årsakene til at flertallet ønsker å fortsette med hjemmekontor:
Lag din egen arbeidsplan
Høy komfort med å arbeide fra eget hjem
Mulighet for å reise mer
Mindre stress
Bedre tidsstyring i privatlivet
Mer tilfredshet
2. Arbeid med digital markedsføring hjemmefra
Noe av det beste med en karriere innen digital markedsføring er at det er så utrolig mange muligheter for digitale markedsførere å jobbe hjemmefra. Og selv om selskaper tradisjonelt sett alltid har holdt seg i kontorlokaler i byene, ser vi nå at mange av markedsføringsrollene flytter inn på hjemmekontor.
Om du arbeider som digital markedsfører vil du oppnå flere fordeler som lavere kostnader for kontorlokaler, bedre balanse mellom arbeid og privatliv, stort mangfold av arbeid, opparbeiding av ytterligere digital kompetanse og bedre produktivitet.
3. Effektiviser hjemmekontoret med anbefalte verktøy på hjemmekontor
Vi har valgt ut noen av de digitale verktøy som kan brukes for å forenkle prosessen for samarbeid og administrering for å holde teamet produktivt:
Slack: Dette er et verktøy vi selv bruker i vår dialog ut mot kunder, kolleger og samarbeidspartner, og vi kan varmt anbefale det videre. Kort kan du bruke verktøyet til kommunikasjon mellom partnere og kolleger, dele ider og kommentarer i sanntid og få en produktiv arbeidshverdag. All dialog med teamet ditt kan du samle på ett sted, uansett hvor du er. Verktøyet kan også lastes ned som app for både iOS og Android-telefoner noe som vil gi komplett funksjonalitet for alle involverte.
Trello: Om du arbeider i et digitalt markedsføringsbyrå, så vil det beste verktøyet for prosjektadministreringen være Trello. Dette digitale verktøyet vil være bedriftens virtuelle visjon og dialog, hvor du kan tildele oppgaver, opprette prosjekter og feste kort som ligner på klistrelapper. Alle lappene kan administreres, tildeles og sorteres med fargekoder, sjekklister og status-sporing. Dette er virkelig et nyttig verktøy, og også et høyt verdsatt verktøy hos oss på Singlot.
- World Time Buddy: For bedrifter innen internasjonalt salg og markedsføring, vil dette verktøyet være veldig gunstig å bruke. Om du ikke allerede tar det i bruk, så bør du definitivt ta en titt. World Time Buddy viser deg alle tidssoner i verden, og gjør at det blir enkelt å sammenligne tid slik at du kan planlegge digitale møter og konferansesamtaler med kunder og samarbeidspartnere.
4. Selg hjemmefra med gode vaner
Om du er selger og jobber hjemmefra, så har nok ikke overgangen fra et kontormiljø til et eksternt arbeidsmiljø medført en altfor stor endring ettersom du alltid har møtt kundene dine utenfor kontoret eller via digitale konferanser.
Vi har samlet noen utvalgte fremgangsmåter som kan maksimere produktiviteten når du er selger og arbeider hjemmefra:
Sørg for at du har ditt eget arbeidsområde for å skille hjemmelivet fra arbeidslivet
Definer den planlagte arbeidsdagen og hold deg til den slik at du kan legge fra deg arbeidet når arbeidsdagen er ferdig
Benytt samarbeidsverktøy og planleggingsverktøy som Trello og Slack for å holde dialog med kollegene dine og se fremdriften din
Hold arbeidsområdet og arbeidsplassen din ren for å holde fokus på det du skal gjøre
Sett grenser for ditt personlige liv og hold jobb-frustrasjoner utenfor privatlivet og vice versa
Logg av når dagen er omme og gi beskjed til dine kolleger når du «drar hjem» for dagen
Klarer du å skille mellom arbeid og fritid på denne måten, vil du også se at du kommer raskt inn gode og sunne arbeidsvaner.
5. Ta deg gode pauser for god trivsel på hjemmekontoret
Hvis du noen gang har reist deg opp etter 2 timer nedsunket i kontorstolen, kan du kjenne at føttene dine er i ferd med å sovne, og lårene dine gjør vondt. Det betyr rett og slett at du har sittet altfor fokusert, for lenge. Ta deg gode pauser på hjemmekontor.
Det finnes den type arbeidstakere som er fornuftige og har gode vaner på hjemmekontor. Du er da arbeidstakeren som arbeider intensivt i 30 minutter, tar en rask pause og slår av en digital prat med en kollega, for så å vende tilbake til en ny halvtime med intensivt arbeid.
Også har du arbeidstakeren som er helt oppslukt av arbeidet sitt og glemmer å ta pauser fordi du er inne i “sonen”. Du har fullt fokus i timevis på prosjektet du arbeider med, og føler virkelig at du er i siget. Men så glemmer du å ta pauser. Det vil slå tilbake på deg med tiden - så ta deg pauser!
Vi er sikre på at hverdagen din vil forbli produktiv og sørger for at du kan opprettholde den gode kontakten med kollegene dine ved å ta i bruk noen av de overnevnte tipsene. Velkommen til den nye hverdagen 2.0!