Som markedsførere er vi hele tiden på jakt etter nye kunder, og som et resultat av dette er det nødvendig for oss å gjøre litt research før vi begynner å jobbe med dem. I dagens innlegg er det nettopp dette vi skal ta for oss: hva vi gjør for å skaffe oss den rette informasjonen om en potensiell kunde, deres oppsett etc. Gjerne fortsett å lese for å få noen gode tips, eller se denne videoen om du heller foretrekker det!
Undersøk før du møter kunden
Når vi forbereder oss for et møte med en potensiell ny kunde, prøver vi å finne ut så mye vi kan på forhånd. Tanken er å vite hva slags kunnskap kunden vår har, for å finne ut hvor tekniske og spesifikke vi skal være i tilnærmingen vår. Dette er et viktig steg for å unngå å foreslå noe som ikke vil passe kundens behov og for å forsikre oss om at vi ikke kaster bort tiden vår eller deres.
Hvor begynner vi?
I vårt tilfelle fokuserer vi hovedsakelig på kundens aktivitet og innhold på internett. Dette vil si nettsiden deres, samt tilstedeværelsen på sosiale medier. Det kan kanskje overraske deg hvor mye man kan få vite om kunden ut ifra dette.
På nettsiden ser vi etter noen ulike faktorer:
Design: Dette er veldig subjektivt, men hvis et design er bra, vil det vanligvis bety at kunden har jobbet med utviklere eller har en intern ressurs. Dette kan bidra til å gjøre samarbeidet vårt med kunden enklere.
Hvordan grensesnittet ser ut: Dette henger sammen med designet, men med litt erfaring er det lett å se hva slags CMS en kunde bruker og hvor gammelt det er. Gammelt grensesnitt kan bety at nettsiden ikke er en prioritet.
Sporing: Ved hjelp av noen utvidelser i Chrome, kan vi se om nettsiden har noen form for sporing. Har de en Google Analytics-kode eller Facebook-piksler? Desto mer informasjon vi ser blir samlet, desto høyere kunnskap kan vi anta at kunden har.
Rask sjekk av indekseringen: Du kan enkelt finne ut om en nettside har blitt indeksert i Google ved å skrive “site:website”. Om resultatet er positivt kan du anta at kunden kan litt om SEO, eller har flere ressurser til å jobbe med det.
På sosiale medier ser vi etter følgende:
Hvilke plattformer befinner de seg på?: Mange businesser ønsker å være på alle plattformene. Vi spør alltid oss selv: hvorfor vi ønsker vi å være på denne plattformen? Om en kunde er på alle plattformer, har de enten ressurser nok til vedlikeholde alle disse, eller så er det for lite aktivitet i de ulike kanalene.
Hvor godt vedlikeholdt er plattformene?: Det er ingenting som signaliserer lite tid og få ressurser som en halvveis forlatt plattform. Brukere vil søke etter businessen din overalt, så om du har en Youtube-kanal som ikke har blitt oppdatert på 6 år, kan du like gjerne legge ned kanalen.
Engasjerer de seg med publikummet sitt?: Dette er viktig for å se om kunden forstår at sosiale medier er en dialog og ikke en kanal for enveiskommunikasjon. Man ønsker å høre hva publikummet sitt har å si. Mangel på engasjement kan være et resultat av mangel på kunnskap.
Hvordan reagerer de på negative kommentarer?: Måten de reagerer på negative tilbakemeldinger kan gi god innsikt på hvor erfaren kunden din er. Om de reagerer for personlig eller tar til seg kritikken dårlig, kan det hende man ender opp med å måtte veilede kunden en god del.
Dette er slik vi gjør undersøkelsene våre, men alle har selvfølgelig sine egne måter å gjøre det på. Det finnes ikke noe riktig eller galt, og undersøkelsen kommer an på hva slags industri du er i og hva du ønsker å pitche til kunden. Vi håper allikevel at dette var nyttig å lese om du befinner deg i en liknende situasjon.
Takk for at du leste!